Tavaly, január hóban alakúlt a magyar léghajós-klub, hogy a
meteorológiai megfigyelésekben segítségére legyen a nemzetközi
kutatásoknak. A léghajó egy augsburgi gyárban készült. Anyaga sárga
selyem, ára 5500 márka volt, 1300 köbméter az ürege. Sötétzöld
selyemszállakkal szötték be a nevét: Turul. Első útjára 1902 május
elsején szállt fel a Margit-szigeti sport-telepről. Azóta tizenötször
indult útnak a Turul.
A nemzetközi egyidejű meteorologiai felszállásra indúlt reggel ½
9-kor a lipótvárosi gázgyár udvaráról két vezetővel, ifj. Tolnay Lajos
meteorologus és Král Sándor tűzérfőhadnagy kapitányokkal s a tudomány és
sport iránt érdeklődő két utassal, Ordódy Pállal és Kubik Gyulával.
A viharos szél nekivitte az indúló ballont a gazometer tetejének, és a
mikor a vezetők a ballont kiürítették, még néhány épűlet tetején
meghurczolva a kosarat, ledobta a léghajójukat a szomszéd gépgyár
udvarába. Egyikőjük, Ordódy Pál még azon éjjel meghalt, Kubik Gyula és
Král Sándor súlyosan, Tolnay Lajos könnyebben megsérülve kerűltek haza.
A szerencsétlenség széles körben s kivált sportkörökben keltett
fájdalmas szenzácziót, annál is inkább, mert felszállásoknál
léghajó-szerencsétlenség csak a legritkább esetek közé tartozik.
(Szöveg és kép forrása)
A Turul nevű
léggömbbel 1902-ben kezdődött meg a rendszeres magyar tudományos és
sportléghajózás. A Turul 1903-ig hetente egyszer, négy utassal szállt fel az
Általános Osztrák-Magyar Légszesztársulat telepéről.
(Forrás: wikipedia)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése