2013. 04. 02.

A Turul katasztrófája


Véres, halálthozó útat tett a Magyar Aero-Club Turul nevű léghajója a mult héten, április 2-ikán.

Tavaly, január hóban alakúlt a magyar léghajós-klub, hogy a meteorológiai megfigyelésekben segítségére legyen a nemzetközi kutatásoknak. A léghajó egy augsburgi gyárban készült. Anyaga sárga selyem, ára 5500 márka volt, 1300 köbméter az ürege. Sötétzöld selyemszállakkal szötték be a nevét: Turul. Első útjára 1902 május elsején szállt fel a Margit-szigeti sport-telepről. Azóta tizenötször indult útnak a Turul.

A nemzetközi egyidejű meteorologiai felszállásra indúlt reggel ½ 9-kor a lipótvárosi gázgyár udvaráról két vezetővel, ifj. Tolnay Lajos meteorologus és Král Sándor tűzérfőhadnagy kapitányokkal s a tudomány és sport iránt érdeklődő két utassal, Ordódy Pállal és Kubik Gyulával.

A viharos szél nekivitte az indúló ballont a gazometer tetejének, és a mikor a vezetők a ballont kiürítették, még néhány épűlet tetején meghurczolva a kosarat, ledobta a léghajójukat a szomszéd gépgyár udvarába. Egyikőjük, Ordódy Pál még azon éjjel meghalt, Kubik Gyula és Král Sándor súlyosan, Tolnay Lajos könnyebben megsérülve kerűltek haza.

A szerencsétlenség széles körben s kivált sportkörökben keltett fájdalmas szenzácziót, annál is inkább, mert felszállásoknál léghajó-szerencsétlenség csak a legritkább esetek közé tartozik.

1903. április
(Szöveg és kép forrása)


A Turul nevű léggömbbel 1902-ben kezdődött meg a rendszeres magyar tudományos és sportléghajózás. A Turul 1903-ig hetente egyszer, négy utassal szállt fel az Általános Osztrák-Magyar Légszesztársulat telepéről.

(Forrás: wikipedia)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése