Fényképezte: Klösz György (Kép forrása) |
A Budapesti Fogaskerekű Vasút Budapest egyetlen fogaskerekű
vasútja, mely a XII. kerületben, a Városmajor és a Széchenyi-hegy, Gyermekvasút
állomások között közlekedik.
A szőlőkkel beültetett és erdőkkel borított Svábhegy a 19.
századtól indult jelentős fejlődésnek. A megnövekedett közlekedési igény kielégítésére
a Budai Közúti Vaspálya Társaság már 1868-tól üzemeltetett lóvasutat, amely
pályáját a Lánchíd budai hídfőjétől Zugligetig építette ki.
Az 1871-ben megnyitott első európai fogaskerekű vasút, a
Vitznau-Rigi-vasút tervezője és építője, Niklaus Riggenbach, az Internationale
Gesellschaft für Bergbahnen nevű bázeli társaság nevében 1873-ban kérelmezte a
Svábhegyre vezető fogaskerekű vasút építését. A vasútvonal építése az
engedélyokirat 1873. július 3-án kelt kiadása után azonnal megkezdődött. A
kivitelezési munkák irányítója a svájci származású Cathry Szaléz Ferenc volt,
aki ma is álló villáját a vasút közelében építette. Az egy évig tartó
vasútépítési munkák követően, mindössze öt évvel a világ első közforgalmú
fogaskerekű vasútjának átadása után, az első szerelvény 1874. június 24-én,
délután 4 órakor közlekedett.
Fényképezte: Klösz György (Kép forrása) |
A normál nyomtávolságú, 2883 m hosszú, egyvágányú pálya teljes hosszában fogaskerekű üzemre épült. A völgyi végállomást, valamint az üzemi telepet a háromvágányos mozdony- és kocsiszínnel az Ecce homo réten (a mai Városmajorban) alakították ki. Az állomásépületet a magas-tátrai épületekhez hasonló stílusban építették meg, a favázas emeletes épület a második világháborúban semmisült meg. A megnyitáskori hegyi végállomáson, a Svábhegyen, az állomásépület csarnoka a vágányt is lefedte.
A Svábhegytől a Széchenyi-hegyig tartó vonalszakaszt 1890.
május 17-én nyitották meg, így a vasútvonal hossza 3733 m-re nőtt.
A vasútvonal 1874-es megnyitásakor három gőzmozdony állt
rendelkezésre. A kezdeti időszakban a vonatok csak április 15. és október 15.
között közlekedtek, a svábhegyi lakosok kérésére, 1910-ben vezették be a téli
üzemet. A vonal villamosítására 1929-ben került sor.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése