Száz évvel ezelőtt,
1913. június 1-jén indult el a motoros autótaxi szolgáltatás Budapesten. A
Főtaxi jogelődje saját gyártású autóival Magyarországon elsőként, Európában
hetedikként nyújtott személyfuvarozási szolgáltatást.
Haltenberger Samu |
A városvezetés felismerte, hogy a megnövekedett lakosságszám kiszolgálására növelni kell a géperejű bérkocsik számát, ezért 1913 januárjában megbízást adtak a Haltenberger Samu vezetésével működő Marta Magyar Automobil vállalatnak, a kor egyik legnagyobb hazai autógyártójának (a Főtaxi jogelődjének), hogy 200 benzines gépjárművel kezdje meg a bérautó-szolgáltatást Budapesten. A nagyívű beruházás részeként nemcsak új autókat gyártottak, hanem felépítették azt a többfunkciós Kerepesi úti székházat is, amely mai napig a Főtaxi központja.
Marta hatszemélyes változat |
Az időközben konkurensével egyesülő, és nevet változtató Budapesti Autómobil Közlekedési Rt. (1951-től: Fővárosi Autótaxi Vállalat) 1922 novemberében, az európai városok közül elsőként alkalmazott ún. kétszemélyes kiskocsikat autótaxizáshoz. Az utazási igényekhez igazodó, Magyarországon fejlesztett karosszéria népszerűségét jelzi, hogy 1929 és 1930 között hetente 12-13 új kocsiszekrény került ki a gyárból.
Régi és új - Marta és Ford |
Az autópark folyamatos fejlesztése mindvégig kiemelt jelentőségű volt a társaság történetében: a harmincas években a korábbi Marta kocsikat 8 hengeres Fordokra cserélték, a negyvenes évek elején új Fiatokat és Renault-kat állítottak forgalomba, a 70-es és 80-as években pedig a kiöregedő Wartburgok és Moszkvicsok után a Zsigulik váltak egyeduralkodóvá a taxizásban. Ma a Főtaxi autóparkjának jelentős része a legújabb modellekből áll, megfelelve a modern kényelmi és környezeti elvárásoknak.
Csővázas Fordok a Parlamentnél |
Ma a vállalat flottája közel 800 gépjárműből áll és Budapest egyik legkedveltebb taxitársasága; a Budapest Airport együttműködő partnereként 2010 óta felel a repülőtéri személyszállításért.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése