(Kép forrása) |
Az 1839-49. években épűlt Lánczhíd a 60-as évek vége felé
mindinkább elégedetlennek bizonyúlt a fejlődő főváros két részének
összekötésére. A törvényhozás már 1870-ben is szükségét látta új hidak
építésének és e czélra fedezetet is rendelt a felveendő nyereménykölcsönből.
1872-76-ban megépült a második közúti dunai híd, a Margit-híd, a mely azonban
rövid idő múlva szintén elégtelennek bizonyúlt a forgalom igényeinek
kielégítésére, mivel a teherforgalom lebonyolítására csak ez az egy híd szolgált.
A közvélemény is mind hangosabban szót emelt ez irányban,
mire a törvényhozás 1885-ben azt a kötelezettséget rótta az államkincstárra,
hogy mihelyt a budapesti állami hidak tiszta jövedelme a 650,000 frtot
meghaladja,a többlet egy harmadik híd építésére fordítassék. 1890-ben a
jövedelem tényleg ily nagy lett, mire az 1893. évi XIV. t.-cz. két dunai híd
építését rendelte el. Az egyik a Vámház-tér és Gellért-hegy között 1896-ra
elkészült Ferencz József-híd, a második az Eskütérnél a közforgalomnak most
átadott Erzsébet híd.
Az Erzsébet-híd Budapest építkezései között kétségkívül
egyike a legkiválóbbaknak. Hatalmas, a maga nemében párját ritkító alkotás. A
hídnak egyetlenegy, 290 méter nagyságú nyílása van, a melyhez a híd két végén a
rakpartok felett még 42 méter nyílású áthidalások csatlakoznak. A nagy
meder-nyílás lánczszerkezet hidalja át. Az összes lánczhidak és függőhidak
között, az új híd nemcsak a legnagyobb nyílású híd, hanem a legjobban
merevített híd is, úgy, hogy sem függélyes, sem vízszintes irányban kilengései
nem lehetnek.
A függélyes lengéseket meggátolják az úgynevezett merevítő
tartók, a melyek közvetítésével a pályaszerkezet a lánczokra fel van
függesztve. A vízszintes kilengéseket pedig meggátolja a hídpálya alatt
elrendezett úgynevezett szélrácsozat, mely az egyik hídfőtől a másik hídfőig
fut végig és a hídfőkben kiképezett fülkékben a falazatokhoz támaszkodik.
(Kép forrása) |
A láncztartó a merevpartok szélén felépített pillérekre van
felfüggesztve, a melyek 0 vízszint felett kilencz méter magasságig kőből
ezenfelül pedig vasból épültek. A lánc felfüggesztési pontja 50 méter
magasságban van a 0 vízszint felett, maguk a vastornyok pedig 62 méter magasak.
A láncz felfüggesztési pontjától meredeken fut le a parti áthidalások felett az
úgynevezett lehorgonyzó láncz, a mely a hídfők falazatában kiképzett
horgonykamarában van lekötve.
A híd kocsiútja 11 méter széles, két oldali gyalogjárója
pedig egyenkint 3.6 méter széles, tehát épen kétszer akkorák, mint a
Láncz-hídon. A Láncz-hídtól abban is különbözik az új híd, hogy nem a kocsiút
és a gyalogjáró között, hanem a pályaszerkezet két szélén van elhelyezve. A
kocsiúton villamos vasúti sinek is vannak elhelyezve.
A híd építéséhez az 1898.év tavaszán fogtak a hídfalak és a
pillérek alapozásával. A pilléreket pneumatikusan alapozták és pedig a pesti
pillért 9.1 méter mélységre, a 0 vízszint alatt, kemény agyagra, a budai
pillért pedig 5.5 méter mélységre sziklás talajra. A hídfőket nyílt gödrökbe
alapozták, a pesti oldalon vasból készült palánkfalak között, a budai oldalon
duczolás segélyével. A jobbparti hídfő alapozása közben 1898 őszén, még mielőtt
a megállapított mélységre teljesen lejuthattak volna, hatalmas melegvízforrás
tört fel, a mely naponként körülbelül 60,000 hektoliter vizet szolgáltatott és
a munkálatokat természetesen megakasztotta, a mennyiben mindenek előtt el kell
zárni ezt a forrást.
(Kép forrása) |
Ez szintén pneumatikusan történt, úgy, hogy a forrás felett
egy 9 méter széles és 14 méter hosszú vas caissont sülyesztettek le a kiemelt
fenékig, a melyben sűrített levegőben az alapfenéknek hiányzó részét is
kivésték és azután azt a sziklahasadékot, a melyen a forrás feltört és a melybe
körülbelül két ember fért be, az alapfenék alatt még több mint három méter mély
portlandczement-betonnal egész szilárdan kitömték.
Ezzel a forrás tökéletesen, a hídra nézve minden káros
következményt kizárólag el volt zárva. Miután még a gödörben levő vizet
kiszivattyúzták, az alapozás minden akadály nélkül bevégződött, úgy hogy
1899-ben, a kitűzött időben, a vasszerkezetet szerelését meg lehetett kezdeni.
Ugyanabban az évben elkészült a lehorgonyzó láncz és a pillér vaskapuzatok.
Az 1900. év tavaszán mindjárt a jégzajlás után hozzáfogtak a
nagy medernyílásban a láncz fölszereléséhez, ezt megelőzőleg pedig a szerelő
állványok elkészítéséhez. Ez állványok maguk is nagyszabású faalkotások voltak
és úgy voltak kiképezve, hogy a hajózás az építés folyama alatt is
akadálytalanúl fentartható legyen.
(Kép forrása) |
A főváros új hídját október 10-ikén délelőtt nyitották meg,
zuhogó esőben. A környéken levő házakat földíszítették. A híd karjára is
végtől-végig nemzeti lobogókat helyeztek el. A pesti hídfő előtt tölgyfalombos
diadalív emelkedet, jobb oldalt állt a sátor a királyi vendégek számára, vele
szemközt baloldalon tribün a meghívottak részére.
A várt látványosságot azonban elrontotta a kellemetlen idő.
A kik a hídfőnél gyülekeztek, esernyők alatt várakoztak, a szomszédos újon
épült paloták ablakából is sokan nézték a hídavatást. A király képviselőjét,
József főherczeget váró, díszmagyarba öltözött társaság még esernyő alá sem
menekülhetett.
Ott voltak a miniszterek, állami méltóságok, polgári és
katonai hatóságok. Tizenegy órakor érkezett meg József főherczegnek, a király
képviselőjének fogata. Ő Fensége Klotild főherczegasszonynyal együtt jött. Láng
Lajos kereskedelmi miniszter üdvözölte a főherczeget; beszédében említette az
új híd közlekedési fontosságát s kérte ő felsége képviselőjét, a híd
megnyitására. József főherczeg válaszában hangoztatta, hogy a főváros díszére
szolgáló hidat magyar ipar alkotta és hogy a név, melyet visel, mélyen be van
vésve minden magyar szívébe. A hidat azzal a kívánsággal nyitotta meg, hogy
boldogúl éljenek mindazok, a kik rajta járni fognak.
(Kép forrása) |
Láng miniszter még bemutatta a főherczegi párnak a híd
tervezőit és építőit: Czekélius Aurél miniszteri tanácsost és Szántó Albert
műszaki tanácsost. Az egyre szakadó esőben a főherczegi pár hintajába ült,
aztán a többi előkelőség is követte a példáját, a közönség azonban gyalog
haladt végig a hídon.
Szemközt a budai hídfőnél ezrek lepték el Gellért-hegy
oldalán a Gellért-szoborhoz vivő lépcsőzetet. A szobor alatti mesterséges
vízesés zuhatagát is megeresztették, a mit most látott először a közönség.
A hídon áthaladókat a budai oldalon lelkes éljenzés fogadta.
Ekkor mind a két oldalon a rendőrök sora félre vonúlt és a közlekedés megnyilt.
*A cikk a régi Erzsébet híd történetét örökíti meg, melyet 1945. januárjában felrobbantott a kivonuló német haderő.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése