2012. 09. 01.

Hidroplán-állomás a Gellért térnél

Budapest XI., hidroplán-állomás a Gellért térnél, 1920-as évek közepe
(Kép forrása)

"A hidroplán tudvalevőleg a szárazföldi repülőgép megfelelő tökéletesitése oly irányban, hogy a repülőgép simán leereszthessék a víz felszinére, ott usszék, majd pedig ugyancsak a víz felszinéről a levegőbe szállhasson." Cikkrészlet, 1913

Emléktábla a Szabadság híd budai hídfőjénél
(Kép forrása) 
 
1923 áprilisának egyik legkiemelkedőbb eseménye volt a Junkers hydroplánok megjelenése a Gellért szálló előtti Duna szakaszon. A korabeli híradások szerint a Műegyetem előtti rakpartot zsúfolásig megtöltötte az érdeklődő tömeg. Sétarepülésre is ki lehetett próbálni a gépeket – ezzel is az újfajta közlekedési módhoz igyekeztek hozzászoktatni a közönséget. Összesen öt „ezüst madár” csillogott a tavaszi napsütésben a Duna vizén, vagy az égbolton. A pilóták közé tartozott például Endresz György, aki később az egyik első magyar óceán átrepülőként vált híressé. A cégnek a Gellért szállóban volt irodája, ahol a sétarepülésre is be lehetett fizetni. Nem volt ez veszélytelen kaland – halálos balesetről is tudunk (a Csepel-szigeten). Ám ez nem szegte kedvét a vállalkozó kedvű fővárosiaknak. Sikknek számított a Junkersekkel a Balatonra „légitaxizni”, vagy a tavat körberepülni. A légitársaság később rendszeres légi járatokat is közlekedtetett Budapest és Bécs között. A vállalat azonban súlyosan veszteséges volt, /…/ így a cég 1926-ban végleg beszüntette tevékenységét.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése