2012. 05. 17.

A Római-part, egykor


A Vöcsök II. csónakház, mára már lebontották
(Kép forrása)
A Római-part: Óbuda Duna felőli részének északi fele. Hossza mintegy 10 km; az Újpesti vasúti hídtól Pünkösdfürdő hajóállomásig terjed (Kossuth L. üdülőpart, Királyok útja-Nánási út közötti terület).
A vasúti hídtól északra fekvő részét a 30-as években még Lőpormalomnak nevezték – az 1800-as évek itt működő malmok után.

Az 1800-as években a budai vízi élet felkapott központja volt, szennyezésmentes, fürdésre alkalmas hely.
Az első hazai evezőversenyt – a sportág hazai meghonosítói: gróf Széchenyi István és báró Wesselényi Miklós – 1842-ben rendezték, és Clark Ádám (a Lánchíd építője) nyerte meg. Az Evezős Szövetség 1892. évi megalakulását követően nagy lendülettel fejlődött a dunai vízisport. A Római-parton ekkor 23 csónakház működött (Magasházy, Weinberger, Faragó, Fájt, Burgermeister I, II, Nemzeti Bank, Spárta, Adria, Hattyú, Csuka, UTE, Ampére stb.), 5 csárda (Tüzes, Nap néni, Nap bácsi, Bivalyos, Haraplak), 2 vendéglő (Lieb, Burgermeister) és 3 szabadstrand (Hungária, Duna, TUNGSRAM).

A Bíbic I. műemlékvédett csónakház még áll
(Kép forrása)

Az 1953-as elöntés után épült meg a Nánási út és a Királyok útja mentén futó ún. nyúlgát.
A partrész folyamatosan fejlődött, a főváros vízisport-paradicsomává vált. Vállalati, egyesületi és magáncsónakházak tucatjait építették fel. 

A vízisport iránti tömeges érdeklődés a 70-es évek végétől kezdett csökkenni.
A vízminőség romlása miatt a korábbi kijelölt fürdőhelyeket 1973-ban megszüntették.

Az 1990-es évek vége felé a csónakházak rossz állapotba kerültek, felújításra nem volt mód, így a nyaralni vágyók száma is csökkent. A 2000-es évek elején megindult a lakóparkok építése és sorra tűntek el a megmaradt csónakházak is. Mára már csak néhány maradt meg közülük, hírmondóként.

(Szöveg forrása)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése