2012. 01. 10.

A Schachtner-ház


A Városmajor utcában sétálva tűnhet a szemünkbe ez a neogótikus elemek sokaságát mutató, romantikus stílusú ház (nekem legalábbis rögtön szembetűnt, amikor először jártam arrafelé). Rögtön utánanéztem a történetének, és kiderült, hogy az 1847-ben épült Schachtner-házról van szó, amely jelenleg a 24-es számot viseli. Nevét építtetője, Schachtner Jakab pékmester neve után kapta. Később Pogány Móric építész, urbanista, egyetemi tanár és grafikusművész (1878-1942) tulajdonába került, aki átalakíttatta. 

Pogány legismertebb műve egyébként a Batthyány Örökmécses; de ő maga legfontosabb művének a Nemzeti Színház általa készített, soha meg nem valósult terveit tartotta, melyeken 1913-tól csaknem harminc éven át dolgozott. 

Visszatérve az épületre: a kerületi műemlékjegyzék szerint az épület U alaprajzú és földszintes, északi oldalszárnyára utólag, 1930-ban emeletet húztak, kertjében pedig nyolcszög alaprajzú, dór oszlopos, klasszicista filagória (nyitott kerti házikó) található. Más adatot nem találtam - ha valaki többet tud róla és megírja, annak nem csak én fogok örülni! : ).

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése