2011. 12. 08.

Sikló helyett: fogaskerekű

A fogaskerekű 1890 körül
Széchenyi Ödön még 1869-ben adott be kérvényt a Zugligetben egy, a Disznófőig kiépítendő emelőgépre, ami a várba vezető siklóhoz hasonlatos lenne. A vállalkozáshoz az anyagi erőt nem tudta összeszedni, így az ötlet 1873-74-ben Svábhegyi Fogaskerekű Vasútként, mások által valósult meg, de az eszme mégiscsak Széchenyi Ödöntől származott. 


Az 1871-ben megnyitott első európai fogaskerekű vasút, a Vitznau-Rigi-vasút tervezője és építője, Niklaus Riggenbach, az Internationale Gesellschaft für Bergbahnen nevű bázeli társaság nevében 1873-ban kérelmezte a Svábhegyre vezető fogaskerekű vasút építését. A kivitelezési munkák irányítója a svájci származású, Cathry Szaléz Ferenc volt, aki (ma is álló) villáját a vasút közelében építette. Az egy évig tartó vasútépítési munkákat követően, mindössze öt évvel a világ első közforgalmú fogaskerekű vasútjának átadása után a budapesti is megkezdte működését. A szerelvényeket kezdetben gőz hajtotta és a járatok eleinte csak tavasztól őszig közlekedtek.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése