2012. 12. 01.

125 éves a budapesti villamosközlekedés


Nagykörúti villamosok az oktogonon, 1897
Fotó: Klösz György
(Kép forrása)

Százhuszonöt évvel ezelőtt, 1887. november 28-án délután fél háromkor indult útjára az első budapesti villamos a Nyugati pályaudvar és a Király utca között. Európában ez volt az első városon belüli, közúti villamosvasút. A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum különleges, Zipernowszky Károly által tervezett, 122 éves, egysínű, működőképes villamosmodellel is emlékezik a jeles születésnapon. A 125 éves a budapesti hév és villamosközlekedés című, új, időszaki kiállítást a dualizmus technikatörténetét bemutató Szabad a pálya című tárlat részeként, annak újabb szakaszaként Dr. Krámli Mihály, a múzeum főigazgatója és Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója nyitotta meg.

Nagykörúti villamosok a Teréz krt. és Podmaniczky utca sarkán, 1890-es évek
Fotó: Klösz György
(Kép forrása)

A villamos hamar elterjedt, és 1898-ra ki is szorította a lóvasutakat, azok pályáját is villamos rendszerre építették át. A fővárosban két társaság is üzemeltetett villamosokat, mindkettő kiépítette a – sokszor párhuzamos – saját hálózatát. A századfordulóra már villamos járt több olyan belvárosi, szűk utcában is, mint pl. a Veress Pálné vagy a Papnevelde utca. Annak érdekében, hogy ezeken a szűk helyeken biztonságosan lehessen közúti vasutat építeni, számos terv született. Ezeknek műszakilag egyik legérdekesebb példája a Zipernowszky Károly által jegyzett „Függőleges nyomú vasút”, azaz az egysínű alsóvezetékes villamos terve. A szabadalmi dokumentációk kiegészítéseként 1890-ben a Ganz gyárban elkészült a tervezett villamos M=1:5 méretarányú működőképes modellje, valamint egy tíz méteres pályaszakasza.

A 125 éves évfordulóra ezt a különleges modellt a múzeum restaurátorai felújították, így méltóképpen installálva az időszaki kiállítás fő attrakciójává válhatott. A működőképes Zipernowszky-vasút műtárgy, a műszaki megoldásai, azaz a motor és az áramellátás több mint 120 évesek.

(Szöveg forrása)
A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum honlapja

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése